Livgardet och Military Weekend



 
 





Jag har glömt att berätta om min Military Weekend på Livgardet för tusan! En av dom roligaste helgerna i mitt liv. 

Fredagen den 22:a mars var det dags för en mycket nervös Sophie att ensam gå på Military Weekend på Livgardet. Jag fick aldrig tag på någon att åka tillsammans med och jag var väldigt orolig innan och undrade hur fan jag skulle klara mig, men jag bet ihop och var envis och inställd på att åka. Mamma och pappa skjutsade dit mig.  Såhär i efterhand var det bara bra att jag åkte själv utan att ha någon kompis med, för jag kunde fokusera helt på mig själv och mina uppgifter och inte hålla reda på någon annan. 
 
Det var en otroligt intensiv helg, på ett positivt sätt. Minnen för livet! 
 
Såhär gick det till
 
Fredag: Vi kom dit 17.30 sen fick vi släppas in till logementet och lämna våra personliga väskor i en sovsal och sedan var det raka vägen ut till förrådet där vi skulle hämta ut all materiel. Det hela tog lite mer än tre timmar, vi var 65 personer som köade i förrådet för att hämta ut kläder och utrustning och få rätt storlek. När vi äntligen var färdiga var det uppställning på 3 rad linje utanför byggnaden i snöblandat regn. Klockan var omkring 21.30.  Hungriga och trötta. Det tog väldigt lång tid för alla att förstå vad befälet menade med tre rad linje. Vi fick ställa om oss gång på gång, vilket gjorde att tiden drog iväg ännumer. När vi tillslut stod rätt fick vi räkna in oss. Dvs att den person som stod längst ut på den främre linjen sa "ETT" och den bredvid sa "TVÅ" osv tills alla 65 hade ropat upp sig. Det kom att bli en rutin under hela MW. 
Vi marscherade och sprang lite tillbaka till logementet där våra väskor stod. Sedan fick vi order om att hitta en sovsal och lägga alla våra saker där. Sedan uppställning i korridoren för genomgång av all materiel. Vi fick 2 minuter på oss att rusa in till sovsalarna, klä på oss fältskjorta, fältjacka, fältbyxor, 2 par strumpor, lägga fältmössan i höger byxben, snöra kängorna och knyta, stänga alla fickor, dra upp dragkedjorna och se till så att inga skosnören stack ut. Jag var så skakig av tidspressen. 2 minuter liksom! Och gräva bland alla kläder som jag knappt visste vad som var vad. 
När alla var "godkända" så fick vi genomgång om hur sängarna skulle vara bäddade, efter det fick vi order om att bädda sängarna, tror det var 5 minuter som vi fick på oss att göra det, ingen match för mig tänkte jag, jag som är så satans pedantisk när det kommer till att bädda sängar. Jag delade sovsal med 14 grabbar och en tjej. När befälet kom in för att besiktiga sängarna var jag helt blöt av svett! Den där fältskjortan och och fältjackan och stressen gjorde sitt kan jag säga. Men min säng blev bäst bäddad av alla i vårt rum så jag blev mallig;) När det var klart var klockan 23.30. Då fick vi en varsin baguett och 30 minuter på oss att äta upp den samt sköta hygien och vad vi nu behövde göra för 00.00 var det släckta lampor och händerna på täcket, inga mobiler. Befälet kom in 00.00 och kontrollerade att vi låg ner. Jag hade bara hunnit kissa, äta mackan borsta tänderna ta sömntablett och snabbt skicka iväg sms till de närmaste. 
Grabbarna i rummet snarkade och jag är glad att jag hade med mig sömntabletter för annars hade jag fått ett rent helvete. 
 
Lördag: Befälet väckte oss 06.00 genom att säga: uppställning! Då var det bara att klä på sig Försvarsmaktens kalsonger och sportbh och fältskjorta, fältjacka, fältbyxor, strumpor och kängor. Sedan några få minuter för hygien. Direkt efter det var det BRAK. Dvs morgonfys i korridoren. Armhävningar, benböj, situps osv. Efter det frukost i matsalen. 
 
När vi kom tillbaks till logementet var det städdags; sopa, skura osv. Sedan packa med liggunderlag och värmejacka osv för att sedan marschera ut. Vi var utomhus från omkring 10.00 till 22.30 (bortsett från middag i matsalen och information i en timme i en föreläsningssal) Utomhus fick vi prova på olika stationer; släcka eld på en docka med en filt, släcka en brand med brandsläckare som skulle likna en fordonsbrand, sätta ihop en bår, åka bandvagn och det roligaste av allt: skjuta Ak5! Befälet var mycket nöjd över mitt resultat. Fick en klapp på axeln och sa att det var riktigt bra.
 
På kvällen gav vi oss ut till en sjö för att grilla korv och titta i mörkerkamera och på lysraketer som de skjut upp över sjön och jäklar vad det lös upp alltså! Riktigt häftigt att se. Sedan blev det att äntligen marschera till logementet för att sova. Då var klockan omkring 23. Fötterna var så sjukt ömma efter all marschering under dagen. 
 
 Söndag: Sista dagen. Revelj 06.00 och uppställning i korridoren för BRAK (morgonfys) Sen blev det frukost och efter det var det dags för fystester. 
Armhävningar, situps, upphopp, armhäng och rygghäng. Jag fick totalt 263 poäng och en jägarsoldat ska klara 300 poäng så jag blev väldigt nöjd. Dock blev jag så sjukt irriterad på rygghänget, det fanns både plintar att ligga på och hårda jävla stepup-pallar eller hur jag ska förklara. Jag förstod direkt att stepupgrejen skulle nöta in i mina höftben/pullben så in åt helvete så jag stod i kö till plinten. Men då skrek befälet att jag skulle gå till stepupstället och göra övningen där för den blev precis ledig. Jag är en jävel på ryggresningar och rygghäng så jag tänkte att det kommer gå bra, jag är van med smärta och kan bita ihop, men det GICK INTE. Jag hade så fruktansvärt ont i pullbenet hela tiden, skrek till befälet "det gör ont!" "det gör ont i pullan rent ut sagt". Jag var fan öm flera veckor efteråt. Hade det inte varit för smärtan hade jag klarat av att hålla ryggen uppe hur länge som helst men jag åkte ner efter 120 sekunder, maxtiden vad 160 sekunder och det var det jag siktade på men det gick inte. Vart så jävla förbannad efteråt. 
 
Beeptestet ska vi inte ens prata om, haha. Det gick inte nå vidare bra. Lyckades bara komma in på 5:e varvet. 
 
Efter fystesten fick vi information från hemvärnet som var där, vilka olika inriktingar man kan gå efter GMU osv. Sedan tillbaks till logementet och städa ur våra sovsalar på all materiell. 
 
Det var en helt underbart rolig helg och jag vill göra om det! Det där livet passar verkligen mig. Men jag får ju inte genomföra GMU eller GUF så det är bara att släppa det här nu och gå vidare. 
 
#1 - - Pandurr:

Vad tänker du göra nu när du inte får genomföra GMU eller GUF? För mig är det en dröm, en dröm som verkar falla i bitar och det verkar som det inte finns något jag kan göra åt det. Kan man inte skicka in en ansökan igen efter att överklagan inte gick igenom?

#2 - - My:

Ska gå military weekend nu i helgen. Kul att höra om din helg! Hur kommer det sig att du inte får genomföra GUF? Det är min plan att göra den senare.

Svar: Spännande! Vart ska du genomföra MW?:) Har du någon blogg eller insta eller så? Skulle vara kul att läsa om hur det gick sen!:) Du kommer ha en riktigt rolig och intensiv helg. Bästa jag gjort i hela mitt liv. Jag har Aspergers Syndrom och får därför inte genomföra varken GMU eller GUF, eller gå med i Hemvärnet :( Så himla tråkigt..
sophie

#3 - - My:

Hej igen!
Jag var också på livgardet. Jag är jätteglad att jag läste din text innan! Min helg var nästan identisk med din :-) Men det hade blivit något strul med materiellogistiken så vi fick gummistövlar och motoroveraller istället för kängor och vanlig uniform. Det var definitivt knepigare (och tog längre tid!) att kissa i overall... Jag tyckte också att det var en bra helg men blev lite besviken på mig själv under fystesten, trodde jag var mer vältränad än vad jag är haha Bara att börja träna om jag ska göra GU-F. Synd att du inte kan göra den :-(