Läif och jag


En liten farbror kom som väntat och skulle vara med när jag låg och höll på med stretchbilderna. Så vi poserade lite tillsammans :) 

Passade på

..att träna lite när jag och Läif var till mamma och hälsade på. 





Stretchtips

Jag har fått en förfrågan om att lägga upp stretchövningar för nybörjare. 
Här kommer några stycken. 
 
I denna stretch tar det i baksida lår/vader/knäveck beroende på hur vig du är. Här är målet att du ska med så rak rygg som möjligt försöka lägga handflatorna mot golvet. Om du inte klarar det så låt händerna falla ner så långt du känner att du klarar. Huvudet ska ner ordentligt, benen raka och andas in genom näsan och ut genom munnen. Vid utandningarna kan du försöka ta dig längre ner och längre in mot benen (det gälller i alla stretchövningar, att ta sig djupare in i stretchen vid utandning) 
Du kan även låta dina händer ta tag i vaderna och med hjälp av dom pressa dig närmre benen som jag visar på den högra bilden, jag tog mig dock inte närmare för jag ville inte stretcha ordentligt kall och ouppvärmd så därför tog jag inte i.
 

Stretchövning för höftböjare/spagat:
 
(Översta bilden nedan) Denna är klurig som nybörjare, att hitta balansen och det kan göra ont i bakre knät osv så tips är att göra övningen på en matta eller lägga något mjukt under om du nu är känslig;) Försök få till en rak linje som går längst med låren och låt den främre foten vinklas framåt så kommer du djupare ner med höften. Motsatt arm lutar du mot motsatt ben för att få en rak rygg och slippa belastning vid ländryggen. Andas som jag skrev innan och sjunk ner mer och mer. 
 
Bilderna under den översta bilden nedan visar på vad du kan göra efter, bilden till vänster tex; dvs sträcka fram samma ben du har framåt spikrakt och behålla ryggen rak. Luta dig framåt och neråt, tänk att du ska över tårna med huvudet men fortfarande behålla rak rygg. 
Nästa bild till höger vinklar du upp foten, skjuter fram hälen och tar tag i tårna (om du når) och pressar bakåt (når du inte sträcker du bara tårna/foten bakåt och pressar med hjälp av musklerna i foten) behåll ryggen rak. Detta kommer kännas mycket i vaden och känner du inget flytta fram hälen mer och pressa bak tårna mer. Försiktigt självklart (försiktig ska man vara överlag när man stretchar så att man inte skadar sig, gunga tex inte i stretchen eller kasta dig inte in i olika positioner, var försiktig)
 
Dessa stretchar är utmärkta för att träna spagat.

 
 
Den första bilden här nedan ska du hålla benen jämns med golvet, raka ben pointade tår, dvs inga flexade fötter. Här ska du jobba dig neråt och framåt, försöka att hålla en rak rygg. Flytta gärna fram armarna så långt du kan, ta helst tag i fötterna om du kan, når du inte det så ta vaderna. Men kom ihåg; gunga inte in i stretchen! 
 
Bilden under tar på insida lår. Ligg på sidan och försök hålla benet spikrakt, om du inte kommer långt ner så gör det ingenting, alla är nybörjare och man måste börja någonstans. Så håll ditt ben så långt ner där du kan ha det rakt och fokusera på andningen och hjälp till med ena armen och pressa långsamt ner benet vid utandningar. Benet ska inte vara framför huvudet, tänk att det snarare ska hamna bakom huvudet, där tar det mer. 
 
 
 
Så, detta var lite stretchtips från Magnusson. Alla har sina egna åsikter om stretch och hur man ska göra och inte göra, detta har fungerat för mig och dessa övningar har vi använt oss av på pole dancen i 4 år nu. 
 
Ni undrar säkert hur länge man ska sitta i en stretch nu, jag rekommenderar minst 1 minut till att börja med. När ni sedan blir vana så öka. Jag kan sitta i 5-10 minuter i samma stretch ibland och kommer djupare och djupare ner/in i stretchen då jag fokuserar och slappnar av och andas ordentligt. 
 
Frågor på detta?:)