GMU ansökan




Jag blev inte antagen till GMU. Innan jag berättar om hur besviken, arg och ledsen jag är så tänker jag berätta varför jag inte blev antagen. 

När jag sökte till GMU fick jag fylla i ett rekryttest på nätet, ett formulär helt enkelt med massor av frågor om hälsa och inom vilka områden jag vill söka till osv. Bland alla frågor fanns en punkt ang funktionsnedsättning, man skulle kryssa i om man har asperger/adhd/damp/tourettes osv. Ärlig som jag är kryssar jag självklart i den rutan, skulle aldrig kunna ljuga om min Asperger och ADD. Några dagar senare fick jag mitt beslut, ej antagen. Jag ringde upp rekryteringslinjen och frågade varför. Han jag pratade med sa att det berodde på att jag hade kryssat i rutan för funktionshinder. Han sa att man inte får göra GMU om man har någon diagnos. Jag sa att jag har läst om flera som har Asperger osv men ändå gjort GMU, då sa han bara att de personerna inte har varit ärliga om att de har dianos, för hade de varit ärliga hade de inte fått göra GMU. 
I beslutet stod det att det går att överklaga inom 30 dagar. Jag tänkte självklart göra det, bevisa genom intyg från bland annat psyk och mina egna ord att jag faktiskt kan klara av en grundläggande militärutbildning. Ringde till psyk direkt efter jag pratat med rekryteringslinjen och sa att jag behövde ett intyg för detta, och det lät som att det skulle gå att ordna. Dom skulle ta upp mitt fall på någon konferens som var i onsdags och igår ringde dom och berättade att det minsann var heeelt omöjligt att få ett intyg inom 30 dagar. Jag blev så ledsen, sa att dom fan får fixa mer personal och så började jag gråta. Så ingen överklagan, ingen GMU. 

När jag äntligen har hittat något som jag _VERKLIGEN_ vill göra så är det helt omöjligt. Jävla diagnoser. Hade det inte varit för dom hade jag blivit antagen och i alla fall fått komma och göra antagningsprövningarna. Och jag känner att det hade jag väl i alla fall fått kunna göra istället för att neka direkt? Dom har ju inte ens träffat mig! Grinade många gånger igår och ilskan i kroppen bara pulserade. 

Det jag tänker göra nu är att ringa psyk igen, fixa intyg hur lång tid det än må ta och sedan söka till GMU igen med alla intyg klara. Så lätt tänker jag inte ge mig. Jag är en envis jävel ska ni veta. Och har jag bestämt mig för något så ska det bannemig bli så också. Men denna gång kan jag tyvärr inte bestämma över det hela, allt ligger i händerna hos andra.. Jag kan bara hoppas. 


#1 - - Christoffer Lindskog:

Tråkigt att läsa att du inte kom in. Lycka till nästa gång. Kommer du in har du en roligt och utmanande tid framför dig!

#2 - - Kristoffer:

Oj oj. Jävligt tråkigt för dig måste jag säga. Själv lyckades jag faktiskt komma in på mönstring. Utförde denna och fick ett av Sveriges generellt högsta betyg. Hade 9or i alla typer av tester. Dock har jag sedan tidigare minimal mängd astma vid tillfälle då jag möter häst och katt. Jag var likt dig ärlig om min lilla diagnos och fick absolut sämsta helhetsbetyg och kunde knappt söka annat än hemvärn vilket verkligen inte var mitt mål... Kan ju säga att deras byrokrati och fackhantering av de sökande gör att de i många fall råkar solla bort några av de absolut mest drivna, erfarna, smarta, starka och välrustade för det militära. Visst varken ADD eller astma är väl något att rekommendera i såna här sammanhang men jag kan tycka att om man nu ska dra det så.. varför tillåts rökare, idioter och mesar som inte har någon faktisk diagnos att göra GMU. Allt går inte alltid att mäta och väga...

#3 - - Pandurr:

Hej! Det skulle vara roligt och intressant att få prata med dig om GMU då jag själv är intresserad och känner mig orolig för att det ska även hända mig. Om du vill kontakta mig så är min mailadress: "[email protected]"

Svar: Skriv gärna ett mail till mig på [email protected] så svarar jag:) har helt missat att du har skrivit tyvärr:(:(
sophie